Dagens problem

Klickade in på Aftonbladet, läste vad folket säger om att hastigheterna på Sveriges vägar kommer ändras.

Helt seriöst, vissa människor ska inte ha körkort. T.ex. så har man kört upp åtta gånger och kuggat alla eller blivit tagen för rattfylla mer än tre gånger; ge upp! En del människor ska heller jobba i kassa! Sura gamla tanter eller tuggummituggande fjortisar som önskar att de var någon annan stans, var som helst, förutom i kassan och tar ut den frustrationen på kunderna. Sen till er gubbar bakom ratten i bussen eller lastbilen som surar till så fort ni ser en person under 25 eller säger ligist till någon med piercingar/svart hår, gå i pension och köp ett hus i Spanien.

Tillbaka till hastigheterna.
Att höja/sänka hastigheterna är en åtgärd på ett problem. Ville de minska antalet rattfyllor skulle de ge håradre straff vid rattfylla, mer kontroller eller lag om alkohollås. Ville de ta fast "fartdårarna" skulle de sätta upp flera kameror eller ha fler kontroller.
Nej, jag kan bara gissa på att problemet är att minska antalet döda i trafiken eller köerna. Jag tror att det finns bättre lösningar än höjning/sänkning av hastigheter.
Problemet tror inte jag är fler unga "fartdårar" i trafiken, vill försöka säga att barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Kör du efter lagen och är en "bra förare" kommer dina barn också göra det. Och dessa unga personer med nytaget körkort har alltid funnits i trafiken, det är inget nytt fenomen, allt var inte bättre förr!
Har hört att vi har i snitt två bilar per familj i dag i Sverige, och det är här jag tror problemet ligger. Antalet bilar på vägarna har ökat och med det ökar risken för olyckor, okunskap men även möjligheten att kontrollera alla som kör (då skulle vi behöva lika många poliser som bilister på vägarna).

Nej, jag tror på att införa hårdare straff vid trafikbrott för att rensa ur dem som gör medvetna brott. Och jag tror på regelbunden kontroll, alltså teoriprov och uppkörning vart femte år för att öka medvetenheten hos bilisterna. Men framför allt ska vi väl behandla andra som vi vill att de ska behandla oss?


Angå mig

Angå mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0