Livet

Har funderat på livet lite idag. Tog en tur till stora staden en timme hemifrån, sju mil motorväg. Har precis läst lokaltidningens internetupplaga och fått veta att en bil stoppats, föraren hade 0.9 promille. Det var precis var jag har kört, vi måste har kört någon minut ifrån varandra. Det var ingen olycka eller någon upplevelse för mej över huvud taget, men bara tanken på att jag kan ha kört framför, bakom, kört om eller blivit omkörd av en rattfyllerist ger mej kalla kårar. Det får mej oxå att fundera på vad som är viktigt här i världen. Om jag skulle ranka allt jag kommit på än så länge skulle det se ut såhär:

1. Min familj. Jag har en väldigt speciell familj, men dom ger mej skratt, tårar och kärlek. Trotts att det inte alltid verkar så hoppas jag dom förstår att jag vill detsamma för dem. Det är dom enda människorna jag vet med all säkerhet kommer vara där resten av mitt liv, vad som än händer.

2. Mål. Utan mål vandrar vi i mörker. Visst, det kan vara positivt, som Nalle Puh säger "eftersom jag inte vet var jag är på väg, vet jag inte när jag kommer fram". Men om vi inte vet var vi är på väg, om vi är utan mål, hur ska vi då överleva vardagen? Varför ska vi då gå upp på morgonen, dricka kaffe och sedan åka till jobbet? Vi kan ha små mål; ikväll ska jag titta på min nya DVD-film, i morgon bitti är det melodikrysset eller jag ska träffa Putte på söndag. Men vi kan även ha stora mål så som sjöstället, drömjobbet eller att bli rik. Hur skulle livet se ut utan dem?

3. Mitt körkort. Skulle jag bli av med mitt körkort eller av någon anledning inte få använda det, typ epilepsi eller diabetes, så kommer mitt liv vara slut. Jag älskar att köra bil, jag älskar bilar och ett liv utan mitt körkort är inte ett liv...

4. Choklad. Visst, hade jag aldrig ätit choklad hade jag nog klarat mej utan. Men jag äälskar choklad! Så är det, har alltid varit och kommer alltid vara. Choklad i alla former, mörk, ljus, vit, kladdig, med nötter, allt!

5. Listor, annars blir det kaos i mitt huvud, min planering och i mitt liv. Jag måste göra listor om vad jag ska göra, bästa DVD-filmerna, min CD-samling, vad som finns i lådorna på vinden...

6. Jag behöver inte internet för att överleva, jag har bott åtta månader i ödemarken på Island där man inte ens kunde koppla in internet. Men i mitt liv här hemma i Sverige skulle jag få svårt att klara en normal vardag utan internet, besöka banken, shoppa eller bara kolla när bussarna går (ja, trotts min kärlek till körkortet så åker jag buss ofta med tanke på miljön...).

Asså, livet är en rolig sak.. Men om man tänker att jorden typ är 4.5 miljoner år gammal, människan blev homo sapiens för typ 5 miljoner år sedan och den genomsnittliga livslängden för kvinnor i Sverige är typ 80 år-någonting så kommer jag i jämförelse befinna mej en otroligt kort tid på jorden.

Frågar är varför och vad ska jag göra med tiden?

Angå mig

Angå mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0