Arbetssökande

Asså, den som säger att det är lätt att få jobb kan ta sej där solen aldrig skiner. Visst, jag har varit arbetslös i typ fem veckor och har ju redan två jobb, ett tredje på gång. Så lätt är det ju, men hela processen att söka jobb är ett rent helvete...

Inte bara tar det tid; hitta jobb, ansökningar, uppdatera CV och personliga brev så de ska passa just Det jobbet man söker. Man måste också vara med hela tiden. Ett litet misstag kan kosta dej en anställningsintervju, misstag så som felstavning, missa bussen eller inte inse att telefonen är på ljudlös.
Att redan ha ett jobb i kassan på Coop, innebär iaf en trygghet även om det bara är behov- och timanställning. Skulle du missa bussen en gång eller ha migrän och må allmänt dåligt, är det överseligt och mänskligt. Men skulle det vara en anställningsintervju, resulterar det med största risk att månadshyran hänger lös. Man måste vara på tårna, med, vaksam konstant! När som helst kan ett telefonsamtal, mail eller brev komma om kallelse, material eller bara frågor... Snacka om hjärngympa.

Sen till själva intervjun, vilket egentligen bara handlar om att sälja sej själv på ett bra sätt. Säga rätt sak (egenskaper som är positiva för yrket, lämna ute det som är självklart), skratta på rätt ställe, visa intresse (men inte för mycket, då verkar man efterhängsen).
Den jobbigaste frågan är "nämn tre positiva saker med dej själv". Knepet handlar då om att säga tre saker som är olika, fast egentligen säger samma sak. Lojal, ställer alltid upp och lätt för att samarbeta alt. arbetsnarkoman, gör alltid mitt bästa samt mitt goda detaljsinne. Eller så kan man köra på något mer orginellt: lagspelande arbetskamrat med huvudet på skaft :)

Asåå, en dag ska jag jobba med att arbetsförmedla folk. Eller liksom coacha dem till att få jobb! En av mina framtidsplaner... Men just nu jobbar jag på på de två jobb jag fått. Känns skönt att slippa var arbetssökande, även om jag fortsätter söka.

På fredag ska jag vara hela dagen med yllekillen :) Längtar...

Angå mig

Angå mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0