Pissenisse

Mitt kryp in är ganska lyhört... Egentligen behöver jag inte säga mer, men vill förklara vad jag upplever varje dag. Jag har en granne vägg i vägg, en ovanför, en under och en granne vägg i vägg på andra sidan.

Att jobba som tidningsbud innebär att jag sticker till jobbet vid halv ett på natten och kommer hem vid halv fem-fem på morgonen. Jag sover en stund innan jobbet och en stund efter. Jag jobbar just den tiden då ni andra sover. När jag sover är mina grannar som mest aktiva....

Första natten i mitt kryp in trodde jag grannen vägg i vägg kollade på Animal planet eller något sånt. Men nej, vägg i vägg-grannen har sex. Mycket. Länge. Han låter som en delfin, ih ih, och hon som man tänker att en val låter när de sjunger, liksom iiiiiiihhhh. Svårt att förklara. När de sätter i gång brukar jag dra upp ljudet på teven, vilket får grannen ovanför att hoppa i golvet som tecken att jag ska sänka.
Grannen ovanför spelar dragspel på fredagskvällarna, mellan nio och tio. Antagligen mellan Dobidoo och nyheterna. Och han kissar ofta. En sån stråle som liksom slår i vattnet ni vet, så det ekar. En pissenisse helt enkelt. Jag tänker, där jag sitter med datorn i knät och lyssnar på 27e toalettbesöket på två timmar, om grannen under hör mej lika bra.
Men grannen under är nästintill död, nej, jag menar döv. Ähh, grannen är en blandning av båda två. Med en sisådär 92 år på nacken är det dags att kasta in handduken snart. Men nej, man måste man ha teven på högsta volym för att höra den och en väckarklocka som ringer fyra-fem gånger på morgonen innan personen hör den och stänger av den. Klockan sex på morgonen. Varje morgon. Hon har lämnat lägenheten fyra gånger under de fem månader jag bott här. Men har man haft väckarklocka varje morgon i 92 år ska man fortsätta ha det, även om man inte hör den.
Grannen vägg i vägg på andra sidan, vid köket lever lite i samma filosofi. Varje morgon klockan sju ringer klockan, toalettbesök (på torsdagmornar och på helgerna är det pissenissevarning även här, antagligen konsumerar han vin kvällen innan vilket inte hämmar pissenissen) som följs av en dusch med skönsång. Jag älskar musik och är inte den som är den, men en manlig version av "papaya coconut" a lá kallduschskrik är liksom värre än att gå på toa på krogen och först vid nästa besök inse att kjolen hela tiden suttit fast i trosorna så alla sett ens bakdel... Iaf, sedan äter han medan han läser tidningen, jobbskadad som jag är vet jag att han endast prenumererar på lokaltidningen på 20 sidor (den tar en normal person två minuter att läsa). Han är nog en sån som läser nöjet först, sen nyheterna, sporten, insändarna, sedan blädrar igenom tidningen en gång innan han bläddrar tillbaka för att läsa ledarspalten två gånger, första gången för att få in informationen och andra gången för att bilda sig en egen uppfattning. När frukosten är slut 20 minuter senare gör han sig i ordning under skönsång, dansband, och sedan går han visslandes (!) till jobbet.
10 minuter senare går pissenisse.

Och cykelförådet är precis nedanför mitt fönster. En snorunge ställer sin moped där inne. Det är väl okej, orkar inte bråka om det. Men när han kommer hem halv elva på kvällen, kör moppen hela vägen in i förrådet för att sedan stänga det med världens smäll börjar liksom the bottom bli nådd... Funderar på att sätta en lapp i stil med; "jag fiser inte på din toalett, ge fan i att smälla i dörren" och sätta på moppen.

Om du vet med dej att du är en av mina grannar, låt pissenisse dö ut...


Angå mig
Postat av: Nattarbetaren

Jag vet precis vad du menar och hur du känner. Jag jobbar natt och en av mina grannar är en barnfamilj vars snorungar tycker det roligaste i livet är att smälla i brevinkasten samt öppna o låsa dörren. Varje morgon kl 9 då jag precis somnat. En vacker dag ska jag rycka upp min dörr o ge dem men för livet. Vråla att björne o jultomten dog igår.

2008-10-10 @ 07:23:41

Angå mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0